Acompanyament educatiu i social a persones trans* en la infància i l’adolescència

Loading...
Thumbnail Image
Date
2020
Authors
Rodríguez Pérez, SaraRodríguez Pérez, Sara - ORCID ID
Urrea Monclús, AidaUrrea Monclús, Aida - ORCID ID
Other authors
Càtedra Educació i Adolescència. Universitat de Lleida
Impact
Export
Share
cc-by-nc-nd (c) Edicions de la Universitat de Lleida ; Càtedra Educació i Adolescència. Universitat de Lleida ; els autors, 2020
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
Gran part de la societat continua associant la identitat sexual amb els genitals, és a dir: s’és nen/noi/home quan es té penis i s’és nena/noia/dona quan es té vulva. Ara bé, la identitat de gènere i la identitat sexual d’una persona van més enllà de l’apreciació dels seus genitals externs. • Han de separar-se els conceptes d’identitat de gènere, identitat sexual i expressió de gènere. • La discriminació, l’exclusió i la violència per motius d’identitat sexual, identitat de gènere i expressió de gènere succeeixen amb freqüència a la nostra societat. És especialment rellevant la transfòbia que té lloc als centres escolars davant el silenci o el desconeixement del professorat, dels equips directius i de les mateixes famílies. • El benestar de les persones trans* depèn, en gran mesura, del fet que socialment es comprengui la perspectiva d’identitat sexual, d’identitat de gènere i d’expressió de gènere des d’una visió positiva de la diversitat humana. • Atenent als principis generals de la Convenció dels Drets de l’Infant, i d’acord amb les lleis de protecció estatals i autonòmiques, ha d’impulsar-se l’acompanyament educatiu i social dels nens, nenes i adolescents trans* que contempli el reconeixement de les seves facultats i l’exercici dels seus drets d’acord amb la seva edat i maduresa. • Els centres educatius es configuren com un dels espais de socialització més rellevants en la vida de les persones. Totes les persones implicades en processos, espais i moments educatius n’han de prendre consciència per poder evitar o eliminar possibles desigualtats, dificultats i violències. • La mirada que adoptem davant la diversitat, els escenaris i les relacions en què s’estableix l’acompanyament educatiu i social dels nens, nenes i adolescents trans* als centres educatius han d’estar intímament relacionada i present en qualsevol intervenció. • És necessari el canvi d’un enfocament patologitzador cap a un enfocament de diversitat en l’acompanyament de la infància i l’adolescència trans*.
Citation
Journal or Serie