Agència infantil i adolescent i activisme digital en l’educació per als drets de la infància i la ciutadania global
Loading...
Date
2020
Other authors
Càtedra Educació i Adolescència. Universitat de Lleida
Impact
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
En aquest monogràfic, es presenten algunes recomanacions sobre com cal incorporar de manera estratègica i
significativa les tecnologies digitals en l’ECG. L’Educació per a la Ciutadania Global (ECG) pretén empoderar
als estudiants per a que s’involucrin i assumeixin un
rol actiu tant local, nacional com globalment, per afrontar i
resoldre reptes globals, i així, convertir-se en contribuïdors
per un món més just, pacífic, tolerant, inclusiu, segur i sostenible
(UNESCO, 2018, p. 6).
• Hi ha principis claus de l’ECG que coincideixen amb el
treball emergent sobre l’Educació per a la Ciutadania Digital
(ECD), els quals estan identificats en el present estudi:
drets, relacions, responsabilitats, identitat, agència i
compromís.
• S’identifiquen les pràctiques pedagògiques que donen
suport a l’ús de tecnologies digitals per a l’ECG (creació,
circulació, conexió i col·laboració), la qual cosa representa
diferents oportunitats i nivells de participació dels estudiants.
El seu compromís amb aquestes pràctiques en
l’ECG fomenta l’agència entre els joves a través de polítiques
participatives.
• Plataformes digitals, com Twitter, creen espais en línia per
al desenvolupament professional que són inclusius, flexibles
y generatius, per poder compartir idees, intercanviar
coneixement i reduir la sensació d’aïllament que alguns
professors de l’ECG apunten.
• Cal donar èmfasi als professors com a mediadors que
faciliten l’aprenentatge a través de l’ús estratègic de
tecnologies digitals per permetre connexions i relacions,
mentre reconeixen que aquestes tecnologies són merament
eines addicionals a l’ECG.
• Les tecnologies digitals són clau per empoderar els nens
i adolescents amb l’objectiu d’afirmar els seus drets de
participació en assumptes cívics, socials i polítics que els
afecten i evitar la marginació i la incomprensió amb què es
troben en el seu dia a dia.
• L’activisme digital dóna als nens, nenes i adolescents
l’oportunitat de participar activament en debats públics;
per expressar preocupacions polítiques i influenciar l’agenda
dels polítics, de les organitzacions i dels ens públics;
per connectar, així, dins i més enllà dels seus grups socials
i comunitats, a fi de generar nous llocs de trobada com a
ambients d’aprenentatge; i organitzar accions col·lectives
per al seu propi benefici i per al de la seves comunitats.
• Els mestres i els educadors han de ser conscients dels
reptes que les tecnologies digitals generen amb l’objectiu
d’ajudar els nens, nenes i adolescents a navegar per
aquests desafiaments i vèncer-ne els riscos que suposen.