Agència infantil i adolescent i activisme digital en l’educació per als drets de la infància i la ciutadania global

Loading...
Thumbnail Image
Date
2020
Authors
Martínez Sainz, G.
Barry, M.
Urrea Monclús, AidaUrrea Monclús, Aida - ORCID ID
Other authors
Càtedra Educació i Adolescència. Universitat de Lleida
Impact
Export
Share
cc-by-nc-nd (c) Edicions de la Universitat de Lleida ; Càtedra Educació i Adolescència. Universitat de Lleida ; els autors, 2020
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
En aquest monogràfic, es presenten algunes recomanacions sobre com cal incorporar de manera estratègica i significativa les tecnologies digitals en l’ECG. L’Educació per a la Ciutadania Global (ECG) pretén empoderar als estudiants per a que s’involucrin i assumeixin un rol actiu tant local, nacional com globalment, per afrontar i resoldre reptes globals, i així, convertir-se en contribuïdors per un món més just, pacífic, tolerant, inclusiu, segur i sostenible (UNESCO, 2018, p. 6). • Hi ha principis claus de l’ECG que coincideixen amb el treball emergent sobre l’Educació per a la Ciutadania Digital (ECD), els quals estan identificats en el present estudi: drets, relacions, responsabilitats, identitat, agència i compromís. • S’identifiquen les pràctiques pedagògiques que donen suport a l’ús de tecnologies digitals per a l’ECG (creació, circulació, conexió i col·laboració), la qual cosa representa diferents oportunitats i nivells de participació dels estudiants. El seu compromís amb aquestes pràctiques en l’ECG fomenta l’agència entre els joves a través de polítiques participatives. • Plataformes digitals, com Twitter, creen espais en línia per al desenvolupament professional que són inclusius, flexibles y generatius, per poder compartir idees, intercanviar coneixement i reduir la sensació d’aïllament que alguns professors de l’ECG apunten. • Cal donar èmfasi als professors com a mediadors que faciliten l’aprenentatge a través de l’ús estratègic de tecnologies digitals per permetre connexions i relacions, mentre reconeixen que aquestes tecnologies són merament eines addicionals a l’ECG. • Les tecnologies digitals són clau per empoderar els nens i adolescents amb l’objectiu d’afirmar els seus drets de participació en assumptes cívics, socials i polítics que els afecten i evitar la marginació i la incomprensió amb què es troben en el seu dia a dia. • L’activisme digital dóna als nens, nenes i adolescents l’oportunitat de participar activament en debats públics; per expressar preocupacions polítiques i influenciar l’agenda dels polítics, de les organitzacions i dels ens públics; per connectar, així, dins i més enllà dels seus grups socials i comunitats, a fi de generar nous llocs de trobada com a ambients d’aprenentatge; i organitzar accions col·lectives per al seu propi benefici i per al de la seves comunitats. • Els mestres i els educadors han de ser conscients dels reptes que les tecnologies digitals generen amb l’objectiu d’ajudar els nens, nenes i adolescents a navegar per aquests desafiaments i vèncer-ne els riscos que suposen.
Citation
Journal or Serie