Articles publicats (Pedagogia)
Browse by
Recent Submissions
-
La educación transmedia en el ámbito no formal: una revisión sistemática
(2023)La proliferación de medios de comunicación y la expansión de Internet ha propiciado la aparición y utilización de narrativas transmedia. Su aplicación en la educación, conocida como educación transmedia, ha sido investigada ... -
Assessment of students' agency in Finnish and Spanish university courses: Analysis of measurement invariance
(Elsevier, 2023-01)This study reports on the measurement invariance of the Agency of University Students Scale in data consisting of Finnish and Spanish university students (n = 645) and presents cross-national findings on student agency ... -
Análisis de la producción científica sobre las lecturas saludables: una revisión bibliográfica sistematizada
(Editorial Ed&TIC, 2023)En este artículo se realiza una definición del concepto de lectura saludable que entendemos como aquella que promociona la salud entre la comunidad de los centros educativos a partir de textos de toda tipología. En este ... -
Affecting the Pedagogy of Death by COVID-19
(SciRes Literature LLC, 2022) -
La formació emocional del professorat. Aprendre i ensenyar amb benestar i empatia
(Societat Catalana de Pedagogia, 2019) -
Academic tasks for fostering the PLE in Higher Education: International Insights on Learning Design and Agency
(Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2023-01)The concept of Personal Learning Environment (PLE) is considered as a possible lens to understand and analyse learning conditions in different educational contexts from an ecological perspective, connecting with student's ... -
Critical digital literacy as a key for (post)digital citizenship: an international review of teacher competence frameworks
(Italian e-Learning Association, 2022-12)The use of information and communication technologies for education is increasingly recognised as essential in a postpandemic world. In this regard, the ability to effectively engage with technologies for educational ... -
No way back: From naive social media practices to committed approaches
(Bastas Publications, 2023)Since the emergence of the first social media site in 1997 (Greenhow et al., 2020), social media services have grown in popularity in everyday life context, and education is no exception. With increasing interest over the ... -
Without fear of change: The Flipped Classroom as a flexible model in different learning environments
(Elsevier, 2022-12-08)The study presented is the result of a research study conducted within a historical moment which led to the pandemic in 2020, and the unexpected situation experienced by university professors of transforming their face-to-face ... -
¿Cómo influyen las horas de actividad física semanal en la capacidad cardiorrespiratoria?: una indagación científica guiada a través del vídeo en educación primaria
(Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física (FEADEF), 2022)Conocer el propio cuerpo es fundamental para mejorar el estilo de vida, de modo que es importante promover unos hábitos saludables desde la etapa infantil, para obtener beneficios en la edad adulta. Para ello, en el presente ... -
La revisión sistemática en la investigación en Tecnología Educativa: observaciones y consejos
(Universidad de Murcia, 2022)El uso de revisiones sistemáticas se inició en las Ciencias de la Salud como una forma de sintetizar y acumular los resultados de diferentes estudios primarios, así como también para identificar lagunas en la investigación ... -
Evidence-based Standards in the Design of Family Support Programmes in Spain
(Colegio Oficial de la Psicología de Madrid, 2022)The positive parenting approach has highlighted the importance of supporting families to perform the functions associated with their parental role and to improve children’s well-being. The aims of this study were to ... -
Vocabulario emocional y casos de cyberbullying en alumnado universitario
(Universidad Autónoma de Madrid, 2022-10-25)El uso de las tecnologías ha propiciado nuevas formas de violencia, como es el caso del cyberbullying, haciendo necesarias nuevas estrategias emocionales para prevenirlo. En el presente artículo se pretende evaluar la ... -
What do we want to know about MOOCs? Results from a machine learning approach to a systematic literature mapping review
(Springer, 2022-10)By the end of 2020, over 16,300 Massive Open Online Courses (MOOCs) from 950 universities worldwide had enrolled over 180 million students. Interest in MOOCs has been matched by significant research on the topic, including ... -
Entornos Personales de Aprendizaje para la creación de hubs sociales
(Université Téluq, 2022-10)En los últimos años se ha puesto especial atención en los Entornos Personales de Aprendizaje (EPA) que, debido a sus características, han permitido enfatizar la construcción de nodos de información, interacción y comunicación. ... -
The Research Competence: Acquisition and Development Among Undergraduates in Education Sciences
(Frontiers Media, 2022)Known as one of the competences of the 21st century, research competence can help students navigate through the complexities of a continuously shifting world. This study aims to analyze the acquisition and development ... -
From Hybrid Spaces to In-between Spaces: A Journey with Contemporary Art and Situated Knowledge
(Wiley, 2022)Theoretical knowledge taught in the classroom forms the bulk of lectures in Initial Teacher Training today. Persuaded that knowledge constructed in the community ought to permeate Teacher Training, Zeichner has developed ... -
The voices of children, mothers, and fathers: Can parenting programs improve reunification processes in the Spanish child protection system?
(Elsevier, 2022)Parental education programs are a key element in achieving family reunification because they help mothers and fathers improve their parenting skills and increase the parent-child relationship. Perceptions of change are ... -
El vocabulario emocional y la ira en estudiantes españoles: diferencias por curso y género
(Instituto de Desarrollo Profesional de la Universidad de Barcelona, 2022)INTRODUCCIÓN. La adquisición de vocabulario emocional permite expresar cuidadosamente las emociones y facilita las relaciones interpersonales. La ira es una de las emociones más presentes dentro de nuestra sociedad y que ...