Articles publicats (Pedagogia i Psicologia)
Browse by
Recent Submissions
-
Factores clave para la reunificación familiar: análisis mediante un estudio de caso en acogimiento residencial
(2022)El acogimiento residencial es una medida temporal para la protección a la infancia y la adolescencia en riesgo social que ha de atender el interés superior del niño, es decir, se establece cuando se requiere la separación ... -
The Solstice Fire Festivals in the Pyrenees: Constructing a Didactic Programme for Formal Education along with the Educational and Bearer Communities
(MDPI, 2022)In 2015, UNESCO inscribed the summer solstice fire festivals in the Pyrenees on the Representative List of the Intangible Cultural Heritage of Humanity. A few years later, a didactic programme was launched to incorporate ... -
Successors’ Future Training in Family Farms: The Impact of Intrinsic and Extrinsic Factors
(Springer, 2022)This study examines the effects of different intrinsic and extrinsic-to-potential successors’ factors on the willingness of potential successors of family farms to continue training in the future. Building on socioemotional ... -
Analysis of the emotional vocabulary in a group of secondary education students
(Universidad de Almería, 2022)Introduction.Numerous studies prove the importance of emotional intelligence in promot-ing emotional regulation, self-knowledge, empathy and the ability to develop strong social relationships. Some ... -
Unpacking the Role of Work Demands in Teacher Burnout: Cognitive Effortas a Protective Factor
(Universidad de Almería, 2022)Introduction.This paper contributes to the research on teacher burnout by distinguishing between two aspects of work demands that are usually merged in the “workload” construct: the quantity of the demands ... -
Patrones de aprendizaje, estrés académico y rendimiento en universitarios de primer curso: un estudio exploratorio
(Universitat Autònoma de Barcelona, 2022)Con el interés de revisar el abandono temprano de la universidad, este estudio se propuso como objetivo analizar la relación entre patrones de aprendizaje, estrés académico, esfuerzo y rendimiento en el primer año de ... -
Teaching Online: Lessons Learned about Methodological Strategies in Postgraduate Studies
(MDPI, 2022)The objective of the present study was to analyze the methodological strategies used by postgraduate faculty from four international education faculties during the transition from faceto-face classes to virtual ones. Through ... -
Sensory Profile in the Snoezelen Intervention
(Faculty of Public Policies, Silesian University in Opava, 2022)In this article we present a tool for professionals who work in care services (24-hour services) with people with a type of dependency and/or developmental disability, such as dementia and/or Alzheimer‘s, intellectual ... -
Snoezelen and Dementia: a Case Study
(Faculty of Public Policies, Silesian University in Opava, 2022)From the model of quality of life and person-centered care (Kitwood, 1997), we present a case study with the aim of evaluating the benefit of Snoezelen multisensory stimulation (SMS) in an 88-year-old subject with unspecified ... -
Implicaciones de la Inspección Educativa en Cataluña en el Proceso de Autonomía de Centros
(Universidad Autónoma de Madrid, 2021)Cataluña es un referente en autonomía de centros a partir de la aprobación de la Ley educativa (LEC) de 16 de julio de 2009. El presente estudio analiza los cambios en las funciones de la Inspección educativa en su ... -
Reconstructing the Social Image of Older Women and Ageing : The Transformative Power of the Narrative Set in the Local Context
(MDPI, 2022-07-12)This case study reveals that age-related areas are the least desirable professional future options for many university students in social work degree programmes. One of the possible causes is the negative social labelling ... -
Locating the Dark Triad in a MultidimensionalPersonality Space
(Cambridge University Press, 2022)The Dark Triad traits of Psychopathy, Machiavellianism, and Narcissism should be clearly recognizable within a multidimensional personality space. Two such personality spaces were investigated in this study: HEXACO ... -
El arte contemporáneo, los relatos autobiográficos y los espacios híbridos como experiencias innovadoras de equipos docentes
(CIDUI Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació, 2018)En esta comunicación definimos cual es la metodología que estamos llevando a cabo como equipo docente en la formación inicial de futuros maestros en la Facultad de Educación, Psicología y Trabajo Social de la Universidad ... -
Scaffolds to support the development of scientific skills in physics
(IOP Publishing, 2019)This paper responds to the social demand to equip learners with the skills capable to create solutions that are sustainable over time, to increasingly complex problems. To this end, this study designed implemented and ... -
Learning Patterns, Personality Traits and Motivational Profile of Students of Dual Learning Modality
(Universidad Pedagógica Nacional, 2020)The aim of this research article is to identify the profile of students enrolled in dual learning model and standard learning model based on personality traits, learning patterns and motivational orientation. ... -
La participación de las familias en la escuela: Factores clave
(Asociación de Sociología de la Educación (ASE), 2015)La escuela desarrolla una función integradora de los miembros que forman la comunidad educativa y es en el marco escolar donde las familias juegan un papel importante en la educación de sus hijos. Pero, en la práctica, ... -
(De)Construyendo la Educación Física mediante ambientes de aprendizaje de arte contemporáneo
(Universidad de Valladolid, 2017)Este artículo muestra cómo las condiciones de aprendizaje que se me propiciaron durante la formación inicial en el Grado de maestro en Educación Primaria en la Facultad de Educación, Psicología y Trabajo Social de Lleida ... -
Zona Baixa. Apropiacions pedagògiques de contextos
(CIDUI Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació, 2014)Des del 2006 i en el marc del projecte Educ-arte - Educa (r) t: espacio híbrido (Jové, G, Ayuso, H, Betrian, E, Vicens, L, 2012) es dur a terme un treball en xarxa entre Facultat de Ciències de l’Educació i Centre d’Art ... -
Programa ÀLBER: Una eina per atendre la diversitat a l’aula
(Associació Catalana de Psicopedagogia i Orientació, 2008)Des del curs 2001-2002 es realitza un projecte al CEIP Príncep de Viana de Lleida, conjuntament amb professorat de la Universitat de Lleida. L'objectiu que ens proposàvem des del seu inici va ser dissenyar, implementar i ... -
¡Quinqué, candelabro, lámpara! Objetos y aprendizajes entorno del arte contemporáneo y con la comunidad
(Centre d'Estudis Vall de Segó, 2019)Desde el curso 2016-2017 en Escuela 2 (Paterna, Valencia) se concretan proyectos de educación infantil donde se aprende entorno al arte contemporáneo y con los recursos patrimoniales que el entorno ofrece. La propuesta que ...