Pedagogia i Psicologia
Browse by
A partir del curs 2018/2019 es dissol el Departament de Pedagogia i Psicologia. Acord núm. 125/2018 del Consell de Govern de 19 de juny de 2018, pel qual s’aprova la dissolució del Dept. de Pedagogia i Psicologia de la Universitat de Lleida.
Collections in this community
Recent Submissions
-
Factores clave para la reunificación familiar: análisis mediante un estudio de caso en acogimiento residencial
(2022)El acogimiento residencial es una medida temporal para la protección a la infancia y la adolescencia en riesgo social que ha de atender el interés superior del niño, es decir, se establece cuando se requiere la separación ... -
Una estranya sacseja les nostres vides. Disseccionant les mutacions de la COVID-19 amb mirada sociològica
(2022)Escrivim aquest text durant la primera quinzena del març de 2022. Fa just dos anys, l’11 de març de 2020, l’OMS va etiquetar la covid-19 amb el nom que ens l’ha fet familiar tot aquest temps: pandèmia. Una pandèmia global. ... -
Educación en / con el espacio virtual. Reflexiones a pié de aula, de calle i de pantalla
(2021)Este artículo tiene como base la conferencia Educación en/con el espacio virtual. Oportunidades, barreras y retos avisan en tiempos de pandemia impartida online en mayo de 2021 en el VII Seminário Nacional y II Internacional ... -
The Solstice Fire Festivals in the Pyrenees: Constructing a Didactic Programme for Formal Education along with the Educational and Bearer Communities
(MDPI, 2022)In 2015, UNESCO inscribed the summer solstice fire festivals in the Pyrenees on the Representative List of the Intangible Cultural Heritage of Humanity. A few years later, a didactic programme was launched to incorporate ... -
Successors’ Future Training in Family Farms: The Impact of Intrinsic and Extrinsic Factors
(Springer, 2022)This study examines the effects of different intrinsic and extrinsic-to-potential successors’ factors on the willingness of potential successors of family farms to continue training in the future. Building on socioemotional ... -
Analysis of the emotional vocabulary in a group of secondary education students
(Universidad de Almería, 2022)Introduction.Numerous studies prove the importance of emotional intelligence in promot-ing emotional regulation, self-knowledge, empathy and the ability to develop strong social relationships. Some ... -
Unpacking the Role of Work Demands in Teacher Burnout: Cognitive Effortas a Protective Factor
(Universidad de Almería, 2022)Introduction.This paper contributes to the research on teacher burnout by distinguishing between two aspects of work demands that are usually merged in the “workload” construct: the quantity of the demands ... -
Patrones de aprendizaje, estrés académico y rendimiento en universitarios de primer curso: un estudio exploratorio
(Universitat Autònoma de Barcelona, 2022)Con el interés de revisar el abandono temprano de la universidad, este estudio se propuso como objetivo analizar la relación entre patrones de aprendizaje, estrés académico, esfuerzo y rendimiento en el primer año de ... -
Teaching Online: Lessons Learned about Methodological Strategies in Postgraduate Studies
(MDPI, 2022)The objective of the present study was to analyze the methodological strategies used by postgraduate faculty from four international education faculties during the transition from faceto-face classes to virtual ones. Through ... -
Sensory Profile in the Snoezelen Intervention
(Faculty of Public Policies, Silesian University in Opava, 2022)In this article we present a tool for professionals who work in care services (24-hour services) with people with a type of dependency and/or developmental disability, such as dementia and/or Alzheimer‘s, intellectual ... -
Snoezelen and Dementia: a Case Study
(Faculty of Public Policies, Silesian University in Opava, 2022)From the model of quality of life and person-centered care (Kitwood, 1997), we present a case study with the aim of evaluating the benefit of Snoezelen multisensory stimulation (SMS) in an 88-year-old subject with unspecified ... -
Implicaciones de la Inspección Educativa en Cataluña en el Proceso de Autonomía de Centros
(Universidad Autónoma de Madrid, 2021)Cataluña es un referente en autonomía de centros a partir de la aprobación de la Ley educativa (LEC) de 16 de julio de 2009. El presente estudio analiza los cambios en las funciones de la Inspección educativa en su ... -
Reconstructing the Social Image of Older Women and Ageing : The Transformative Power of the Narrative Set in the Local Context
(MDPI, 2022-07-12)This case study reveals that age-related areas are the least desirable professional future options for many university students in social work degree programmes. One of the possible causes is the negative social labelling ... -
Locating the Dark Triad in a MultidimensionalPersonality Space
(Cambridge University Press, 2022)The Dark Triad traits of Psychopathy, Machiavellianism, and Narcissism should be clearly recognizable within a multidimensional personality space. Two such personality spaces were investigated in this study: HEXACO ... -
El arte contemporáneo, los relatos autobiográficos y los espacios híbridos como experiencias innovadoras de equipos docentes
(CIDUI Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació, 2018)En esta comunicación definimos cual es la metodología que estamos llevando a cabo como equipo docente en la formación inicial de futuros maestros en la Facultad de Educación, Psicología y Trabajo Social de la Universidad ... -
Evaluación del desarrollo de la creatividad en secundaria con el Test PIC-J
(Asociación Científica de Psicología y Educación, 2018)La investigación educativa ha destacado la dificultad de enseñar y evaluar la creatividad en contextos educativos (Artola y Barraca, 2004). Nuestro trabajo aporta evidencias empíricas en la enseñanza y evaluación de la ... -
Scaffolds to support the development of scientific skills in physics
(IOP Publishing, 2019)This paper responds to the social demand to equip learners with the skills capable to create solutions that are sustainable over time, to increasingly complex problems. To this end, this study designed implemented and ... -
Desarrollar, orquestar y evaluar procesos de creatividad colaborativa con tecnología móvil en secundaria
(Asociación Científica de Psicología y Educación, 2018)Los cambios globales mediados por tecnología han generado retos sociales y económicos que deben afrontarse de forma colectiva, creativa y colaborativa. En este contexto, es necesario el diseño de entornos educativos ... -
Developing Data Analytics in K-12 education as a tool for promoting Equity and social justice worldwide
(World Education Research Association (WERA), 2019)This paper presents an educative proposal for teaching and learning data analytics (DA) in primary education. The overall objective of this research is to make students capable to solve real world problems through data-drive ... -
Comprendiendo el clima a través de la recogida y análisis de datos reales
(Asociación Multidisciplinar de Investigación Educativa, 2019)En la actual era de la información, los datos juegan un papel imprescindible para poder tomar decisiones informadas, basándonos en el análisis de los datos. El principal objetivo de este estudio es diseñar, implementar y ...