Informes i estudis (Centre d'Art d'Època Moderna (CAEM))

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 12
  • Item
    Open Access
    La infancia un siglo atrás, tres visiones valencianas
    (Edicions de la Universitat de Lleida, 2024) Argelich, María Antonia; Martí Egea, Jésica; Gòdia, Iolanda
    Con esta exposición el CAEM pone el arte al servicio de las personas. Aunque las tres pinturas inéditas que aquí se reunen pertenecen a colecciones particulares diferentes, juntas conforman un discurso en torno a la infancia, evidencian sus condiciones, su cambio social y sus derechos. Además de los relatos que puedan sugerir las imágenes, esperamos que la breve explicación acerca del proceso de estudio técnico e histórico-artístico de estas obras contribuya a acercar a los jóvenes al mundo del arte. La apreciación del objeto artístico en directo es un reto tan complejo como necesario al que nos enfrentamos como institución al servicio del patrimonio artístico. Agradecemos al Ayuntamiento de Alzira por animarnos a este proyecto colaborativo y al MUMA por cedernos las salas para llevarlo a cabo. Nada de esto habría sido posible sin la amabilidad con que los propietarios han cedido sus obras.
  • Item
    Open Access
    L’església parroquial de Sant Pere “ad vincula” de Rosselló
    (Edicions i Publicacions de la Universitat de Lleida, 2022-12) Puig, Isidre
    El present estudi recull bona part d’un text anterior elaborat en 2010, conjuntament amb el Dr. Ximo Company. Es tractava d’un informe historicoartístic encarregat per l’Ajuntament de Rosselló per a iniciar el procediment de declaració de Bé Cultural d’Interès Local (BCIL) de l’Església de Sant Pere ad vincula de la mateixa localitat. Treball que havia de formar part d’un document redactat per un equip multidisciplinar, format per arquitectes, historiadors, historiadors de l’art i arqueòlegs. Finalment, el Consell Comarcal del Segrià va concedir la protecció de BCIL a l’església de Rosselló en 2011 (Núm. Registre / Catàleg: 3563-I. Disposició: Acord Ple Consell Comarcal. Data Disposició: 24/02/2011). Posteriorment, el text d’aquest informe historicoartístic ha sigut utilitzat per a documentar i descriure l’edifici en l’Inventari del Patrimoni Arquitectònic de la Generalitat de Catalunya, sense fer-se esment a aquest. Els fets esdevinguts al gener de 2016, l’esfondrament del campanar del temple de Rosselló, ens han estimulat a donar a conéixer aquest estudi, afegint tota la documentació inèdita de la construcció de l’església, de xicotetes restauracions, reformes, ampliacions, rehabilitacions, en definitiva, deixar constància documental per a garantir la permanència de la seua memòria històrica. És una manera de donar a conéixer el seu valor històric, artístic i arquitectònic, però també de reivindicar la seua recuperació, protecció i conservació futura.
  • Item
    Open Access
    Les pintures murals del Torneig-batalla de Louvezerp, de Pisanello. Diagnosi artística, estudi de la tècnica i proposta interpretativa
    (Edicions i Publicacions de la Universitat de Lleida, 2022) Artoni, Paola; Bertelli, Paolo; Herrero Cortell, Miquel Àngel; Raïch Creus, Marta
    Publiquem el present estudi científic sobre les pintures murals de Pisanello a Màntua, quan es compleix mig segle de la seua primera exhibició pública, després del que fou un del més emocionants descobriments de pintura quatrecentista del segle XX. D'aquesta manera prolonguem en l'espai i en el temps l'emoció d'aquella sorprenent troballa i coprotagonitzem les seues conseqüències. I és que, gràcies a un recentment finalitzat Joint Project, el CAEM de la Universitat de Lleida ha sigut copartícip juntament amb el LANIAC de la Università di Verona d'aquesta extraordinària investigació coordinada des de la seu acadèmica italiana.
  • Item
    Open Access
    Círculo de Cornelio Schut III. Cristo de la humildad y la paciencia
    (Universitat de Lleida. Centre d'Art d'Època Moderna (CAEM), 2021-07) Company, Ximo; Borrás Espinosa, Marc
    En las siguientes páginas se analiza pormenorizadamente un hermoso Cristo de la humildad y la paciencia, filiado técnica, estilística e iconográficamente con el ambiente sevillano del siglo XVII. Así, tras la realización de distintas pruebas y un profundo estudio comparativo, el equipo del CAEM concluyó que la obra debe atribuirse al círculo de Cornelio Schut III..
  • Item
    Open Access
    Círculo de Jan Claesz. Retrato de un niño con perro
    (Universitat de Lleida. Centre d'Art d'Època Moderna (CAEM), 2021-07) Company, Ximo; Villalba Alpera, Ana; Diez Reyes, Salut; Negre Cano, Marina; Borrás Espinosa, Marc
    El presente informe muestra el trabajo en equipo entre historiadores del arte, restauradores y técnicos, cuyos esfuerzos comunes permitieron cimentar la ubicación temporal y espacial de la obra. Este retrato ingresó en el CAEM bajo un gran repolicromado, de calidad artística más modesta que aquello que ocultaba, y había sido atribuida a la escuela madrileña del siglo XVII. Sin embargo, los resultados obtenidos por las primeras pruebas que se le realizaron indicaban cuan cambiada se encontraba la obra, razón por la que una restauración le devolvió su aspecto original, subsanándose lo errores atributivos a los que estaba ligada la pieza.