Materials docents (Càtedra Educació i Adolescència)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 7
  • Item
    Open Access
    Orientacions per a la prevenció i promoció d’hàbits digitals saludables amb infants, adolescents i famílies
    (2025-06-27) Vaquero Tió, Eduard
    Aquesta presentació recull els continguts i orientacions d’una sessió formativa de 4 hores adreçada a professionals de l’Agència de Salut Pública de Barcelona, amb l’objectiu de superar la visió centrada exclusivament en els riscos de les tecnologies digitals. La sessió proposa un canvi de mirada cap a la promoció d’hàbits digitals saludables en infants, adolescents i les seves famílies, abordant l’ús de les tecnologies des d’una perspectiva preventiva i de promoció de la salut i el benestar. La presentació combina aportacions teòriques i propostes pràctiques basades en tres principis clau —presencialitat, progressivitat i permissibilitat— i ofereix criteris i orientacions per construir accions concretes que fomentin un ús positiu i responsable de les pantalles. La presentació posa èmfasi en com dissenyar estratègies d’intervenció que contribueixin a prevenir relacions poc saludables amb la tecnologia i a promoure entorns digitals protectors i enriquidors.
  • Item
    Open Access
    Decàleg de bones pràctiques per evitar la revictimització secundària en infància i adolescència
    (2025) Erta-Majó, Arnau; Akroud Raissi, Manal Sirin; Badia Solé, Mar; Bargalló Alassà, Eva; Boixadera Falceto, Leyre; Callau Nomen, Iris; Diakong Barro, Amy; Espelta Báez, Bárbara; Franquesa Giralt, Pol; Goixart Gaspa, Maria; Hajjar Ghazaoui, Safaa; Jordan Rodríguez, Carme; Lemann, Nicole; Mayoral Vidallet, Neus; Molina Fernandez, Carla; Morell Ramirez, Alicia; Obis Escola, Aina; Ounbissi Belhalba, Alba; Pelegrino Garvín, Paula Maria; Pérez Calderó, Jordi; Rojas Segura, Maria José; Santiago Heras, Vanessa; Semmane Ait Toudgha, Alla Eddine; Serrano Cases, Laia; Toualo Oualhadi, Chaima; Uroz Ruiz, Laura; Verdasco Ferrer, Ana; Balsells, M. Àngels; Borrego Tarragó, Alícia; Cortada i Cortijo, Neus; González-Pasarín, Lucía; Gutiérrez Rodríguez, Nauzet; Segarra-Ayllón, Laura; Urrea Monclús, Aida; Vaquero Tió, Eduard
    Aquest document presenta un decàleg de bones pràctiques per evitar la revictimització secundària en diferents àmbits d’intervenció. L’objectiu és proporcionar eines concretes als professionals que treballen amb infants i adolescents per garantir un acompanyament respectuós, segur i lliure de dany afegit.
  • Item
    Open Access
    Acció socioeducativa en família i infància en risc social
    (Universitat de Lleida. Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social, 2025) Balsells, M. Àngels; Forné Samitier, Maria Alba
  • Item
    Open Access
    Metodologia grupal i programes d’educació parental per a la promoció de la parentalitat positiva. Sessió 4 Desenvolupament i avaluació de la metodologia grupal en programes d’educació parental per a la promoció de la parentalitat positiva
    (Càtedra Educació i Adolescència, 2024) Fuentes-Peláez, Núria; Crous, Gemma; Parra, Belén; Padilla-Petry, Paulo; Rabassa, Judit
    El document recull el contingut de la primera sessió de la formació "Metodologia grupal i programes d’educació parental per a la promoció de la parentalitat positiva" emmarcada dins del Programa d'atenció a la infància, adolescència i llurs famílies en expedient de risc social SIS-Pilot, programa dirigit a famílies en situació d’expedient de risc amb la finalitat de millorar la resposta a les necessitats dels infants i adolescents des d’un exercici positiu de la parentalitat. La quarta sessió tracta sobre el desenvolupament i avaluació de la metodologia grupal en programes d’educació parental per a la promoció de la parentalitat positiva. La formació abasta la complementarietat metodològica pel que fa al treball grupal i individual amb infants, adolescents i llurs famílies, els processos comunicatius implicats en la pràctica grupal socioeducativa, i de manera específica el rol de la persona professional en la gestió de la comunicació dins del grup, el seguiment i orientacions per a la dinamització dels grups mitjançant l’eina G+CLAVES (desenvolupada al projecte I+D RTI2018-099305-B-C22), i finalment, l’avaluació de les competències parentals en el marc dels programes grupals d’educació parental.
  • Item
    Open Access
    Metodologia grupal i programes d’educació parental per a la promoció de la parentalitat positiva. Sessió 3 La preparació de la implementació dels programes grupals de suport a la parentalitat
    (Càtedra Educació i Adolescència, 2024) Fuentes-Peláez, Núria; Padilla-Petry, Paulo; Rabassa, Judit; Crous Parcerisas, Gemma; Parra Ramajo, Belén
    El document recull el contingut de la primera sessió de la formació "Metodologia grupal i programes d’educació parental per a la promoció de la parentalitat positiva" emmarcada dins del Programa d'atenció a la infància, adolescència i llurs famílies en expedient de risc social SIS-Pilot, programa dirigit a famílies en situació d’expedient de risc amb la finalitat de millorar la resposta a les necessitats dels infants i adolescents des d’un exercici positiu de la parentalitat. La tercera sessió tracta sobre la preparació de la implementació dels programes grupals de suport a la parentalitat. La formació s’inicia amb el model CORE per a la intervenció amb metodologia grupal en el suport a la parentalitat en el sistema de protecció, així com també presenta els eixos principals per a la implementació els programes de suport a la parentalitat de grups i multifamiliars en relació a la configuració del grup i la preparació del mateix. En el marc de la configuració dels grups, es presenta l’eina P+CLAVES (desenvolupada al projecte I+D RTI2018-099305-B-C22) com a instrument per valorar la capacitat de la família per participar en programes de metodologia grupal. Pel que refereix a la preparació del grup, es desglossen les condicions d’implementació per cadascuna de les seves fases (prèvia, captació, preparació del grup, implementació i avaluació).