Treballs de recerca premiats en la Convocatòria Anual de la Càtedra d'Educació i Adolescència

Permanent URI for this collection

Aquest col·lecció està formada pels treballs premiats en la Convocatòria Anual de la Càtedra dels Premis “Educació i Adolescència” a Treballs de Recerca de Batxillerat (TdR), Treballs de Fi de Grau (TFG) i Treballs de Fi de Màster (TFM). En aquests premis es reconeix l’excel·lència dels treballs de l’estudiantat orientats als trets d’identitat de la Càtedra (aplicabilitat a la recerca, veu de l’adolescència, pràctiques basades en evidències científiques i educació formal i educació no formal) i dedicats a alguna de les temàtiques prioritàries de la Càtedra (convivència en els centres educatius, promoció de la salut, adolescència i família, i Tecnologies de la Informació i de la Comunicació). La col·lecció vol donar visibilitat i reconeixement als treballs guardonats perquè aporten propostes per a la millora de la pràctica educativa en l’etapa adolescent. [Més informació]

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 12
  • Item
    Open Access
    ¿Cómo les adolescentes LGTBIQ+ construyen sus espacios seguros? Un estudio de caso fundamentado en el Capital Social
    (Càtedra Educació i Adolescència de la Universitat de Lleida, 2023) Piqueras Leza, Roberte
    Les adolescentes LGBTIAQ+ experimentan un riesgo elevado de pobreza en su salud y en los resultados académicos debido principalmente a experiencias sociales de estigma y discriminación. Por ello, este estudio utiliza la metodología del photovoice y la línea de tiempo, con herramientas TIC, para la recogida de información de les adolescentes, incluyendo a sus familias en los procesos reflexivos fundamentados en el Capital Social.
  • Item
    Open Access
    Somni d’una vida. El meu institut
    (Càtedra Educació i Adolescència de la Universitat de Lleida, 2023) Sebastià Ferré, Gina-Lua
    Partint de la meva passió per la docència i el convenciment que és possible una altra manera d’ensenyar més gratificant per a alumnes i professors, va sorgir la idea de crear un institut. El treball consta de la creació d’una base teòrica que porta a poder crear la metodologia, els principis i la part arquitectònica seguint uns principis de bioresponsabilitat d’un institut de creació pròpia.
  • Item
    Open Access
    L’educació a través de les arts com a estratègia pel desenvolupament de l’autoestima en adolescents: investigació acció, la música com a eina transformadora
    (Càtedra Educació i Adolescència de la Universitat de Lleida, 2021) Sangüesa Font, Miquel
    Aquest document presenta la investigació-acció sobre l’autoestima d’adolescents de Programes de Formació Inicial (PFI) a través d’un projecte d’educació a través de les arts (ETA) amb l’objectiu de desenvolupar la seva autoestima. El projecte musical va ser aplicat durant el transcurs del curs 2020-2021 a Palau-solità i Plegamans, Barcelona. L’alumnat va crear els seus propis instruments amb materials reciclats, va gravar la música i la poesia per acompanyar-la parlant sobre el seu autoconcepte i reforçant la seva autoestima. A partir de la investigació d’aquest projecte es conclou que l’ETA fomenta el desenvolupament de l'autoestima i l’autoconcepte dels adolescents sense el Graduat d’Educació Secundària Obligatòria (GESO) i en risc d’exclusió social. Les conclusions d’aquesta investigació també evidencien la validesa de l'educació a través de les arts com a metodologia educativa tant per a l'adquisició de competències tant psicoemocionals com les pròpies del mòdul de PFI.
  • Item
    Open Access
    Guia de Bones pràctiques: el desenvolupament positiu de les/els adolescents en Centres Residencials d’Acció Educativa
    (Càtedra Educació i Adolescència de la Universitat de Lleida, 2021) Simó Cunillera, Íngrid
    La temàtica del present Treball de Fi de Grau sorgeix de l’interès vers el model de desenvolupament positiu de l’adolescent, un model que aporta una nova mirada en les intervencions socials. L’objectiu principal de la recerca és desenvolupar una guia de bones pràctiques, des d’aquest model, amb la finalitat que sigui un complement de la pràctica professional en Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE). La metodologia ha estat desenvolupada mitjançant una revisió de l’estat de la qüestió o revisió exploratòria (scoping review), el qual ha permès donar resposta a un seguit de qüestions determinades per assolir els objectius plantejats en la recerca. A través de l’anàlisi de la literatura científica i de l’experiència personal, acadèmica i professional, es presenta el seu resultat, amb l’objectiu de dotar de recursos als/les professionals que acompanyen a adolescents en CRAE. És rellevant copsar quins són els elements que han afavorit la participació i desenvolupament dels NNA al llarg del temps, per tal d’avançar en matèria de drets. A través de la guia de bones pràctiques, podem conèixer els elements que dibuixen el rol de la figura professional.
  • Item
    Open Access
    Els Centres Residencials d’Acció Educativa: estigma o desinformació?
    (Càtedra Educació i Adolescència de la Universitat de Lleida, 2021) Navas Martínez, Daniel
    Els Centres Residencials d’Acció Educativa són institucions encarregades d’acollir infants i adolescents en risc d’exclusió social. Tot i la seva important tasca, però, pràcticament se’n desconeix l’existència, per la qual cosa el jovent que hi resideix és estigmatitzat. Els objectius d’aquest treball han estat investigar la desinformació social i visibilitzar la realitat dels CRAE. A partir d’aquests plantejaments, s’han adreçat diverses enquestes digitals a la ciutadania catalana, a més d’entrevistar els equips educatius, directius i el mateix jovent tutelat dels CRAE. D’acord amb les dades recollides, s’han analitzat les respostes per tal d’interpretar-ne la informació i confirmar la hipòtesi inicial: Els Centres Residencials d’Acció Educativa, específicament el jovent tutelat, sofreixen una visible estigmatització social, causada per la desinformació de la societat. L’estudi presentat en l’anàlisi i interpretació global dels resultats confirma la desinformació social i els estereotips atribuïts al jovent tutelat i se n’analitzen les causes i l’impacte. Arran d’aquesta recerca s’ofereixen propostes de millora pel que fa a la visibilització del jovent tutelat i es fa una crida a la societat per un canvi.