Presentacions (Càtedra Educació i Adolescència)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
- ItemOpen AccessOrientacions per a la prevenció i promoció d’hàbits digitals saludables amb infants, adolescents i famílies(2025-06-27) Vaquero Tió, EduardAquesta presentació recull els continguts i orientacions d’una sessió formativa de 4 hores adreçada a professionals de l’Agència de Salut Pública de Barcelona, amb l’objectiu de superar la visió centrada exclusivament en els riscos de les tecnologies digitals. La sessió proposa un canvi de mirada cap a la promoció d’hàbits digitals saludables en infants, adolescents i les seves famílies, abordant l’ús de les tecnologies des d’una perspectiva preventiva i de promoció de la salut i el benestar. La presentació combina aportacions teòriques i propostes pràctiques basades en tres principis clau —presencialitat, progressivitat i permissibilitat— i ofereix criteris i orientacions per construir accions concretes que fomentin un ús positiu i responsable de les pantalles. La presentació posa èmfasi en com dissenyar estratègies d’intervenció que contribueixin a prevenir relacions poc saludables amb la tecnologia i a promoure entorns digitals protectors i enriquidors.
- ItemOpen AccessMetodologia grupal i programes d’educació parental per a la promoció de la parentalitat positiva. Sessió 4 Desenvolupament i avaluació de la metodologia grupal en programes d’educació parental per a la promoció de la parentalitat positiva(Càtedra Educació i Adolescència, 2024) Fuentes-Peláez, Núria; Crous, Gemma; Parra, Belén; Padilla-Petry, Paulo; Rabassa, JuditEl document recull el contingut de la primera sessió de la formació "Metodologia grupal i programes d’educació parental per a la promoció de la parentalitat positiva" emmarcada dins del Programa d'atenció a la infància, adolescència i llurs famílies en expedient de risc social SIS-Pilot, programa dirigit a famílies en situació d’expedient de risc amb la finalitat de millorar la resposta a les necessitats dels infants i adolescents des d’un exercici positiu de la parentalitat. La quarta sessió tracta sobre el desenvolupament i avaluació de la metodologia grupal en programes d’educació parental per a la promoció de la parentalitat positiva. La formació abasta la complementarietat metodològica pel que fa al treball grupal i individual amb infants, adolescents i llurs famílies, els processos comunicatius implicats en la pràctica grupal socioeducativa, i de manera específica el rol de la persona professional en la gestió de la comunicació dins del grup, el seguiment i orientacions per a la dinamització dels grups mitjançant l’eina G+CLAVES (desenvolupada al projecte I+D RTI2018-099305-B-C22), i finalment, l’avaluació de les competències parentals en el marc dels programes grupals d’educació parental.
- ItemOpen AccessMetodologia grupal i programes d’educació parental per a la promoció de la parentalitat positiva. Sessió 3 La preparació de la implementació dels programes grupals de suport a la parentalitat(Càtedra Educació i Adolescència, 2024) Fuentes-Peláez, Núria; Padilla-Petry, Paulo; Rabassa, Judit; Crous Parcerisas, Gemma; Parra Ramajo, BelénEl document recull el contingut de la primera sessió de la formació "Metodologia grupal i programes d’educació parental per a la promoció de la parentalitat positiva" emmarcada dins del Programa d'atenció a la infància, adolescència i llurs famílies en expedient de risc social SIS-Pilot, programa dirigit a famílies en situació d’expedient de risc amb la finalitat de millorar la resposta a les necessitats dels infants i adolescents des d’un exercici positiu de la parentalitat. La tercera sessió tracta sobre la preparació de la implementació dels programes grupals de suport a la parentalitat. La formació s’inicia amb el model CORE per a la intervenció amb metodologia grupal en el suport a la parentalitat en el sistema de protecció, així com també presenta els eixos principals per a la implementació els programes de suport a la parentalitat de grups i multifamiliars en relació a la configuració del grup i la preparació del mateix. En el marc de la configuració dels grups, es presenta l’eina P+CLAVES (desenvolupada al projecte I+D RTI2018-099305-B-C22) com a instrument per valorar la capacitat de la família per participar en programes de metodologia grupal. Pel que refereix a la preparació del grup, es desglossen les condicions d’implementació per cadascuna de les seves fases (prèvia, captació, preparació del grup, implementació i avaluació).
- ItemOpen AccessMetodologia grupal i programes d’educació parental per a la promoció de la parentalitat positiva. Sessió 2 Els programes d’educació parental basats en evidència(Càtedra Educació i Adolescència, 2024) González-Pasarín, Lucía; Vaquero Tió, Eduard; Urrea Monclús, Aida; Mateos Inchaurrondo, Ainoa; Borrego Tarragó, Alícia; Balsells, M. Àngels; Segarra, LauraEl document recull el contingut de la segona sessió de la formació "Metodologia grupal i programes d’educació parental per a la promoció de la parentalitat positiva" emmarcada dins del Programa d'atenció a la infància, adolescència i llurs famílies en expedient de risc social SIS-Pilot, programa dirigit a famílies en situació d’expedient de risc amb la finalitat de millorar la resposta a les necessitats dels infants i adolescents des d’un exercici positiu de la parentalitat. La segona sessió de la formació se centra en els programes d'educació parental basats en evidència, fent esmena prèvia a la metodologia experiencial i l'aprenentatge grupal que s'integren dins dels programes de tercera generació, els quals emfatitzen la importància de la participació activa de les famílies en el procés educatiu. S'esmenten recursos com ara Eurofamnet i Familias en Positivo, on es poden trobar programes d'educació familiar basats en evidència.
- ItemOpen AccessMetodologia grupal i programes d’educació parental per a la promoció de la parentalitat positiva. Sessió 1 Bases de la metodologia grupal(Càtedra Educació i Adolescència, 2024) Borrego Tarragó, Alícia; Mateos Inchaurrondo, Ainoa; Urrea Monclús, Aida; Vaquero Tió, Eduard; González-Pasarín, Lucía; Balsells, M. Àngels; Segarra, LauraEl document recull el contingut de la primera sessió de la formació "Metodologia grupal i programes d’educació parental per a la promoció de la parentalitat positiva" emmarcada dins del Programa d'atenció a la infància, adolescència i llurs famílies en expedient de risc social SIS-Pilot, programa dirigit a famílies en situació d’expedient de risc amb la finalitat de millorar la resposta a les necessitats dels infants i adolescents des d’un exercici positiu de la parentalitat. La primera sessió tracta sobre les bases de la metodologia grupal i la seva relació amb els programes d'educació parental per promoure la parentalitat positiva. La formació abasta els fonaments de la metodologia grupal, la seva implementació en programes d'educació parental, l'evolució i l'actualitat de models i programes d'educació parental, entre altres.