Biblioteca personal, 2015
![]() |
Biblioteca personal
Paquita Sanvicen Material realitzat en col·laboració amb la unitat Suport i Assessorament a l’Activitat Docent de la UdL Universitat de Lleida |
LA MEUA BIBLIOTECA CIENTÍFICA, PER PENSAR I ESTUDIAR
Context per al qual es crea: per a estudiants de l’assignatura de Metodologia i Tècniques Quantitatives de primer curs del Grau de Treball Social. També s’utilitza en l’assignatura Sociologia. Universitat de Lleida, curs 2015-2016.
Argumentació per crear-la: l’excés d’informació que es rep quotidianament fa que tothom depengui del que troba a Google al primer click i que no tinguem la sistematicitat de guardar la informació rellevant, treballar-la, triar-la (per temes, autors, rellevància, etc.), ordenar-la i guardar-la de manera que es pugui localitzar ràpidament als ordinadors i dispositius electrònics que s’utilitzin com a eina de treball.
Per a l’estudiantat de primer és fonamental superar l’hàbit simple de fer llistes d’urls per passar a adquirir estratègies de lectura/ordenació de materials i saber, entre altres habilitats, aprofitar els materials i referències bibliogràfiques de tot tipus que anirà buscant i usant al llarg dels estudis i tots els que el professorat li anirà posant a l’abast. Informes, articles, llibres...material de referència amb el qual s'anirà formant la biblioteca particular científica i professional de cadascú.
Una reflexió i argumentació més àmplia i aprofundida sobre el tema es pot trobar a Sanvicén-Torné, P. (2017). Para pensar un rato o más... Reflexiones para estudiantes que no quieren ser arrastrados por la información que va a mil por hora. Lleida: Milenio.
Objectius:
- Potenciar (aconseguir que acabi sent un hàbit) la dinàmica de reflexionar sobre la informació que es busca, llegint-la, anotant-la, referenciant-la i guardant-la.
- Posar a l’abast una eina fàcil que enceti el camí que poden continuar més tard amb eines específiques com Mendeley, entre altres.
- Mostrar a l’alumnat el aspectes positius que té com a persona, estudiant i futur professional el tractament reflexiu del contingut dels textos i informació científica rellevant que ha de consultar per fer les tasques.
- Mostrar a l’alumnat que és senzill fer-ho i molt útil al llarg de tota la carrera.
Course Contents
